

-1-

Удосконалювати
вміння учнів визначати рід та відмінок
незмінюваних іменників;
розвивати
орфографічні навички та вміння;
заохотити
учнів д роботи зі словником;
прищеплювати
любов до українського слова,
критичне ставлення до хуліганства та
байдикування.

Таблиця, алгоритм-схема,
різнорівневі завдання,
словник іншомовних слів, презентація.

І Актуалізація опорних знань
Вступне слово вчителя :
« Сьогодні на уроці ми
поглибимо знання про незмінювані іменники.
Працюватимемо в групах. Давайте пригадаємо:
( Пит. для І групи) – Які іменники
називаються незмінюваними і чому?
( незмінювані
ім. – не відм. за родами, числами,
відмінками.
( Пит. для ІІ групи) - Які групи слів належать до незмінюв.
іменників?
( 1)Іменники іншомовного походження;
здебільшого з кінцевим нагол.гол.:
фойє,
кафе, пюре, меню.
2) Складноскор. слова,
утворені з поч. букв:
ЄЕС,
ГЕС, ООН, МОН.
3) Жіночі прізвища на
приголосний звук та на –ко:
Шевчук, Овчаренко, Марчук, Павлюк.
Вчитель. Урок у нас незвичайний
: це урок – казка.
Отож, слухайте.
-2-
Учень: « Уже тиждень школярі-відмінники розбігалися
після уроків не з радісним галасом і
жартами, а зі сльозами . Поспішали додому, притримуючи пальтечка, кожушки й
курточки руками. Бо не було на них…
гудзиків. Так-так , усі ґудзики хтось щодня ретельно зрізав на всіх
одяганках, залишених у шкільному гардеробі. Уже й чергові у роздягальні
пильнували, і прибиральниця чатувала з віником – нічого не допомагало.
Гудзики продовжували зникати , а злодій гуляв на волі.
Аж ось у гардеробі знайдено
записку: « Якщо ви, зубрили-відмінники , не будете підказувати на уроках
бідолашним двій очникам, я поріжу усі
ваші пальто, а з кашнів зв’яжу
довжелезну боу. З вас усіх натовчу такого пюра, якого ще не зазначили в жодному мені. Не
шукайте мене. Бігаю я швидко, не наздоженете мене ні автом, ні таксою, ні на
метрі. Ховаюсь так, що не побачите мене ні в окулярах, ні в пенсні. (
Фантомас)».
Вчитель – Діти, щось тут не так в записці? Що саме?
Чи ніщо « не ріже
вуха», коли ви слухаєте цю записку?
-
Вкажіть допущені помилки у написаному тексті. Які
іменники
вжито неправильно?
( Учні
відповідають: пальта, кашне, боа, пюре,меню,
авто, таксі, пенсне, із кіно).
-
Тож на сьогоднішньому уроці, побувавши в казці й
допомагаючи її героям, ми закріпимо вивчене про незмінювані іменники на
практиці, повправляємося у визначенні роду й відмінка незмінюваних іменників.
Але ж не забувайте, що , мандруючи казкою, ви
повинні продемонструвати свої орфографічні навички і вміння, тому будьте дуже
зібрані й уважні.
Тож запишемо в зошити незмінювані
іменники із щойно прочитаного тексту
–записки у правильній формі.
Тож казка продовжується .
Учень: Цей « документ» потрапив до рук чергових.
-
Тепер ми того поганця відшукаємо!- зраділи вони.
-
Але як? – здивувалась старенька прибиральниця.- За
відбитками
пальців? За
почерком? За запахом?
Простіше! – пояснили чергові.- Шукатимемо того, хто не знає незмінюваних
іменників!
-3-
Учитель: Отже, допоможемо черговим знайти
поганця. Тому виконаємо наступне завдання: ( презентація –висвітлюється
проектором
наступний слад)
І група
Серед поданих слів:
староста, край,
колібрі, пальто, соло, сирота, ГЕС, інженер, какаду,
Ірина Дубовик –
незмінюваними іменниками є: 1)
4; 2) 2; 3) 5; 4) 7; 5) 3.
ІІ група. «Зайве слово» - серед
поданих незмінюваних є зайве чи навпаки
1) Кіно, доміно, панно,
вікно;
2) Ескімо, письмо, гальмо,
кермо;
3) Матері, кухарі,лікарі,
журі.
Завдання. Спишіть, вставляючи пропущені
закінчення прикметника
або займенника відповідно до роду
іменника
І
гр.. Наш…інтерв’ю, сьогоднішн…меню,
нов….ПТУ, сонячн…Батумі ,
струнк…мадам, огрядн…мосьє.
ІІ гр.
Красив…кімоно, простор…фойє, Долинськ…фойє,
ядовит…цеце, цікав… попурі, рожевокрил…фламінго,
струнк…кабальєро,сонячн…Туапсе.
Учитель: Молодці, усі
шестикласники із завданнями швидко
впоралися. Тому пошуки зловмисника продовжуються.
Для цього слід написати розподільний диктант.
Подані іменники записати в три колонки за родами
Перро( письменник), міськво, ЄЕС( союз), ательє, Баку( місто),
пюре, рагу, хобі, кенгуру, шимпанзе, Міссісіпі, колібрі, Чилі.
Придумати 3 словосполучення. Ввести їх в речення.
Учитель.
-
Ви молодці!
Але в казці
було по-іншому. Учителька ходила між рядами парт і перевіряла написане.
Раптом вона зупинилась і виразно озирнулась у бік
чергових-слідчих:
-
Ану, Вікторе, читай своє речення.
-
Після кіна я поїхав автом додому пити какау…
-4-
Діти вигукнули в один голос:
-
Нарешті упіймався! Гудзикоріз! Злодій ґудзиковий!
Оточивши Віктора, діти почали його соромити. Той, почервонівши від сорому,
розштовхав однокласників і дременув геть.
Швидко біг хлопець, аж втер свистів у вухах. Захекавшись, влетів у під’їзд,
на одному подиху вибіг крутими сходами нагору. Бадьоро попрямував до кухні
і…закляк на дорозі.
Біля стола, простягнувши довгі
ноги з кутка в куток, сиділо синє страховисько. Голова лиса й кругла,як
ополоник, вуха товсті й блискучі, як вареники, а очі – фари мотоцикла…
Інсценування і розігрування діалогу
-
В-в-ви хто? А т-т-тут що? – запинаючись, промовив Вітя.
-
Я Фантомас з кіна, як ти мене обізвав.
Хто ж це всидить у «кіні» , якщо його так
ганьбитимуть?
Ти прикриваєш своє ґудзикове розбійництво моїм ім’ям
–
це ще куди не йшло! Але писати від мого імені
листи з граматичними помилками!
-
Я н-не хотів, - затинався Віктор.- Я н-не знав!..
-
Отж-бо, що не знав! – гримнула синя потвора. – Зараз
знатимеш!
Ану неси підручник! Зараз усе вивчиш, я тобі не
вчителька, я тобі…
Далі Вітя вже не чув, бо з жахом кинувся до
портфеля, знайшов підручник.
-
Параграф 19,- пролунав з кухні розкотистий бас.
Хлопець,
не тямлячись, гортав сторінки. Чоло зросив холодни піт.
Ось він,
нарешті, &19!
-
Читай! – прогарчало над вухом.
Вчитель Ми з вами читати не будемо, бо правила
вивачили вже
і сьогодні повторили.
Коли Віктор закінчив читати, синюще ручисько сунуло хлопцеві під носа
зошит.
-
Пиши!- прогримів Фантомас.
Вчитель
- Отже,
виконуємо завдання,
які
повинен зробити Віктор.
-5-
Учні з груп допоможуть
Вікторові виконати завдання.
( проектується слайд із
завданнями).
Вчитель
А казка
продовжується!
( Слайд із
продовженням)
Віктор закінчив писати. Ручка в пальцях напружено тремтіла. Піт краплинами
стікав з чола.
-
Це вже краще! – заплямкало синіми губами страховисько,
провіривши написане.
-
Так,- процідив крізь зуби Фантомас.- Іди до школи!
Хлопець кулею вилетів в коридор.
-
Стій! – почулося з кухні. – Сьогодні ж запишешся до
спортивної секції. Чув? Щоб без діла не тинявся! Вдома книжки читай!
Мамі
допомагай! Чув?
Вітя кинувся до дверей.
-
Де? – прогриміло з кухні.- Гудщзики де?
Вітя похапцем витяг з-під ванни картонну коробку.
-
Стій! – почулося навздогін…
Попришивавши на школярський одяг у гардеробі всі
вкрадені ґудзики , Віктор записався відразу в 3 спортивні секції, та ще й до
мовознавчого гуртка.
Наступного дня він одержав найперші у своєму житті
12 балів, написав цікаву жартівливу розповідь « По дорозі до школи»,
використавши якнайбільше незмінюваних іменників.
Вчитель Давайте послухаємо, що вийшло у Віктора:
( читаємо із
слайда)
- Давайте
подумаємо. Які незмінювані іменники вжив Віктор?
Пояснити значення їх.
Чи правильно вчинив Лео?
А ось Віктор на занятті
гуртка виступив із цікавим повідомленням про походження слів – незмінюваних
іменників – ескімо і кенгуру.
Про походження назви тварини кенгуру послухаємо
вірш « Випадкова зустріч»
(
учениця виразно читає вірш)
-6-
« Випадкова зустріч»
Коли англійці ступили вперше
До австралійців на материк
І там уздріли якусь тварину –
Сумчасте диво на двох ногах –
Подивувались якусь хвилину,
Аж гульк –тубілець
Іде на шлях. Англієць
Якось йому зненацька:
-
Що за тварина ця
чудернацька?
Та, слів англійських не
чувши й близько,
Знизав плечима той: - Кенгуру!
(що означає
по-австралійськи
« Не розумію», « не
розберу»),
Отак і стало кенгурисько
Відоме в світі як
кенгуру.
Все, бачиш, сталось
випадково,
А не зітреш ти його
нічим:
Для австралійців і рідне
слово,
Але як назва – немов
вітчим.
А ще Віктор найшвидше розгадав кросворд,який
спробуємо і ми розгадати:
( показ на слайді)
1. Перелік страв. ( Меню).
2. 2. Ансамбль із трьох
співаків, музикантів. ( Тріо)
3. Сорт дрібних цукерок
округлої форми. ( Драже).
4. Доказ непричетності особи
до скоєного злочину.( Алібі)
5. Група фахівців, яка
оцінює виступи на конкурсах, змаганнях.
( журі).
6. Те саме, що
автомобіль. ( Авто).
Оцінювання.
Підсумки
уроку.
Мікрофон. – Чи збулисі ваші
очікування?
Що б ви побажали Віктору на майбутнє? Всім учням?
Домашнє завдання написати твір-мініатюру « Школа моєї мрії»,
Використовуючи незмінювані іменники» Школа моєї
мрії»;
Знайти в словнику іншомовних слів незмінювані
іменники і пояснити їх значення (5). Скласти з ними словосполучення.
Комментариев нет:
Отправить комментарий