.

Свою Україну любіть. Любіть її... Во врем'я люте. В останню тяжкую минуту за неї Господа моліть. Т.Шевченко

понедельник, 24 марта 2014 г.

НЕОЗНАЧЕНА ФОРМА ДІЄСЛОВА (ІНФІНІТИВ)
Мета: сформувати поняття в учнів про неозначену форму дієслова; удосконалювати загальнопізнавальні вміння визначати інфінітиви в реченнях; розвивати творчі вміння доцільно використовувати інфінітиви в текстах; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу навчити семикласників творити добро, примножувати красу.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: засвоєння фразеологізмів, до складу яких входять інфінітиви.
Текст (риторичний аспект): удосконалення вмінь відновлювати деформоване висловлювання, уставляючи потрібні за змістом форми дієслова.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Ознайомлення семикласників з темою, метою і завданнями уроку
III. Актуалізація опорних знань семикласників
Дослідження-пошук
Ø  Прочитати висловлювання. Визначити його стиль, основну думку. Виписати інфінітиви, поставити до них запитання.
Вихвалять, і славити, й кричати,
Роздувати фіміамів дим —
Геніїв між нами небагато,
То чому б не поклонятись їм?
Але я зібрав би всіх тиранів
І сказав би, знявши капелюх:
Я не буду вам співать пеанів
І хвальбою лоскотати слух.
Ви усі розумні та відверті,
Тож скажіть по щирості мені:
Хто й за що вам дарував безсмертя?
Хто й за що продовжив ваші дні?
Говоріть, кричіть, щоб всі узнали,
Втямили нарешті до пуття:
Смертні вам безсмертя дарували,
Смертні вам продовжили життя!
Щоб надійно крила соколині
Вас у небі вічності несли,
Мудрості своєї по краплині
Смертні вам, як бджоли, віддали.
Вас, як прапор, підніма людина
В боротьбі за правду проти тьми.
Генії! Безсмертні! На коліна
Станьте перед смертними людьми!
В. Симоненко
Ø  Визначити, які дієслівні форми, крім інфінітивів, ужито автором у вірші.
IV. Виконання системи практичних завдань
Ø  Від поданих слів утворити неозначену форму дієслова (інфінітив).
(Учні називають слова по черзі — ланцюжком. Той, хто не може назвати дієслово в неозначеній формі, вибуває з гри. Перемагає той, хто залишився.)
Синій, спів, жаль, говір, плач, сирота, журба, червоний, нахил, голос, вигляд.

Фразеологічна п’ятихвилинка
Ø  Продовжити фразеологізми, до складу яких входять інфінітиви. Розтлумачити ці фразеологічні звороти.
1) Бебехами… 2) Голову… 3) На голові… 4) …лиха закаблукам. 5) …зуби.
Довідка: годувати, прогризти, ходити, дати, продавати.
Ø  До поданих дієслів неозначеної форми дібрати антоніми. Визначити, що означають дієслова: дію чи стан. Скласти з ними словосполучення.
Любити, будувати, хвалити, захворіти, працювати, сваритися.
Ø  До дієслів дібрати синоніми. Пояснити відтінки значень у синонімічних словах.
Матеріал для вчителя. Любити — жалувати, кохати, полюбляти, обожнювати, боготворити. Будувати — зводити, ставити, становити, виводити, підводити, піднімати, підносити. Хвалити — вихваляти, виславляти, розхвалювати, підносити. Захворіти — занедужати, заслабіти, розхворітися, злягти. Працювати — трудитися, штурмувати. Сваритися — колотитися, гризтися, гиркатися, скандалити.
Ø  Дослідити, чим виступає -ти в неозначеній формі. Виділити корінь у всіх дієсловах.
Ø  Записати під диктовку вислови усної народної творчості. Підкреслити головні члени речення. Визначити синтаксичну роль інфінітивів.
1) Життя прожити — не поле перейти. 2) Ще й риби не піймали, а вже заходилися юшку варити (Нар. творчість).
Ø  Згадати й записати вислови усної народної творчості, у яких би вживалися інфінітиви
Ø  Виписати з-поміж дієслів інфінітиви. Свій вибір пояснити.
Любиш, червоніти, мастити, приїхав, нагодувала, зрубав, будуватимемо, поїсти, перефарбувала, зшити, митися, скопували, поливати, бризкати, перечитала.
V. Систематизація й узагальнення знань
1. Яка дієслівна форма називається неозначеною?
2. Як відрізнити інфінітив від інших форм дієслова?
3. Чому інфінітив є незмінною формою дієслова?
VI. Підсумок уроку
Використовуючи фразеологічні звороти, вислови усної народної творчості, до складу яких входять інфінітиви, скласти висловлювання-роздум на тему «Яке значення має добро в нашому житті?»
1.  Омельчук С. А., Ляшкевич А. І., Чаловська М. В. Усі уроки української мови в 7 класі / Упорядник С. А. Омельчук. - Х.: Вид. група «Основа», 2008. - 348, [4] с.
2.  Уроки української мови. 7-11 класи. Учитель року / уклад. Є. І. Науменко,                         О. М. Чхайло. - Х.: Вид. група «Основа», 2008. - 207, [1] с. - (Б-ка журн. «Вивчаємо українську мову та літературу»; Вип. 1.
3.  Омельчук С. А., Кумейська Н. В., Середа Л. В., Чаловська М. В. Сучасний урок української мови в 7 класі / Упоряд. С. А. Омельчук. - Х.: Вид. група «Основа», 2007. -      208 с. - (Б-ка журн. «Вивчаємо українську мову та літературу»; Вип. 6 (43)).


Комментариев нет:

Отправить комментарий