Мета: сформувати поняття в учнів про неозначену
форму дієслова; удосконалювати загальнопізнавальні вміння визначати інфінітиви
в реченнях; розвивати творчі вміння доцільно використовувати інфінітиви в
текстах; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу навчити
семикласників творити добро, примножувати красу.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: засвоєння
фразеологізмів, до складу яких входять інфінітиви.
Текст (риторичний аспект): удосконалення
вмінь відновлювати деформоване висловлювання, уставляючи потрібні за змістом
форми дієслова.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Ознайомлення семикласників з темою, метою
і завданнями уроку
III. Актуалізація опорних знань семикласників
Дослідження-пошук
Ø
Прочитати висловлювання. Визначити його стиль, основну думку. Виписати
інфінітиви, поставити до них запитання.
Вихвалять, і славити, й кричати,
Роздувати фіміамів дим —
Геніїв між нами небагато,
То чому б не поклонятись їм?
Але я зібрав би всіх тиранів
І сказав би, знявши капелюх:
Я не буду вам співать пеанів
І хвальбою лоскотати слух.
Ви усі розумні та відверті,
Тож скажіть по щирості мені:
Хто й за що вам дарував безсмертя?
Хто й за що продовжив ваші дні?
Говоріть, кричіть, щоб всі узнали,
Втямили нарешті до пуття:
Смертні вам безсмертя дарували,
Смертні вам продовжили життя!
Щоб надійно крила соколині
Вас у небі вічності несли,
Мудрості своєї по краплині
Смертні вам, як бджоли, віддали.
Вас, як прапор, підніма людина
В боротьбі за правду проти тьми.
Генії! Безсмертні! На коліна
Станьте перед смертними людьми!
В. Симоненко
Ø Визначити, які дієслівні форми, крім
інфінітивів, ужито автором у вірші.
IV. Виконання системи практичних завдань
Ø
Від поданих слів утворити неозначену форму дієслова (інфінітив).
(Учні називають слова по черзі — ланцюжком. Той, хто не
може назвати дієслово в неозначеній формі, вибуває з гри. Перемагає той, хто
залишився.)
Синій, спів, жаль, говір, плач, сирота, журба, червоний,
нахил, голос, вигляд.
Фразеологічна п’ятихвилинка
Ø
Продовжити фразеологізми, до складу яких входять інфінітиви. Розтлумачити
ці фразеологічні звороти.
1) Бебехами… 2) Голову… 3) На голові… 4) …лиха
закаблукам. 5) …зуби.
Довідка: годувати, прогризти, ходити, дати,
продавати.
Ø
До поданих дієслів неозначеної форми дібрати антоніми. Визначити, що
означають дієслова: дію чи стан. Скласти з ними словосполучення.
Любити, будувати, хвалити, захворіти, працювати,
сваритися.
Ø
До дієслів дібрати синоніми. Пояснити відтінки значень у синонімічних
словах.
Матеріал для вчителя. Любити — жалувати, кохати, полюбляти, обожнювати,
боготворити. Будувати — зводити, ставити, становити, виводити, підводити,
піднімати, підносити. Хвалити — вихваляти, виславляти, розхвалювати, підносити.
Захворіти — занедужати, заслабіти, розхворітися, злягти. Працювати — трудитися,
штурмувати. Сваритися — колотитися, гризтися, гиркатися, скандалити.
Ø
Дослідити, чим виступає -ти в неозначеній формі. Виділити корінь у всіх
дієсловах.
Ø
Записати під диктовку вислови усної народної творчості. Підкреслити головні
члени речення. Визначити синтаксичну роль інфінітивів.
1) Життя прожити — не поле перейти. 2) Ще й риби не
піймали, а вже заходилися юшку варити (Нар. творчість).
Ø
Згадати й записати вислови усної народної творчості, у яких би вживалися
інфінітиви
Ø
Виписати з-поміж дієслів інфінітиви. Свій вибір пояснити.
Любиш, червоніти, мастити, приїхав, нагодувала, зрубав,
будуватимемо, поїсти, перефарбувала, зшити, митися, скопували, поливати,
бризкати, перечитала.
V. Систематизація й узагальнення знань
1. Яка дієслівна форма називається неозначеною?
2. Як відрізнити інфінітив від інших форм дієслова?
3. Чому інфінітив є незмінною формою дієслова?
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє
завдання
Використовуючи фразеологічні звороти, вислови
усної народної творчості, до складу яких входять інфінітиви, скласти
висловлювання-роздум на тему «Яке значення має добро в нашому житті?»
1. Омельчук С. А., Ляшкевич А. І., Чаловська М. В. Усі уроки української мови в 7 класі / Упорядник С. А. Омельчук. - Х.: Вид. група «Основа», 2008. - 348, [4] с.
2. Уроки української мови. 7-11 класи. Учитель
року / уклад. Є. І. Науменко, О. М. Чхайло. - Х.:
Вид. група «Основа», 2008. - 207, [1] с. - (Б-ка журн. «Вивчаємо українську
мову та літературу»; Вип. 1.
3. Омельчук С. А., Кумейська Н. В., Середа Л.
В., Чаловська М. В. Сучасний урок української мови в 7 класі / Упоряд. С. А.
Омельчук. - Х.: Вид. група «Основа», 2007. - 208 с. - (Б-ка журн. «Вивчаємо українську
мову та літературу»; Вип. 6 (43)).
Комментариев нет:
Отправить комментарий